Kod wniosku: -2019-04-16
Propagowanie nauk ścisłych i technicznych oraz idei innowacji i nowych technologii w społeczności lokalnej Żoliborza.
Główny cel
Żolimajster to inicjatywa, która ma na celu propagowanie edukacji STEAM w społeczności lokalnej Żoliborza. STEAM, czyli angielski akronim pochodzący od słów Science, Technology, Engineering, Arts and Math, jest formą edukacji, która ma interdyscyplinarnie łączyć wspomniane dziedziny, a więc Naukę, Technologię, Inżynierię, Sztukę i Matematykę. ŻoliMajster ma zawierać w sobie majsternię, pracownię przyrodniczą oraz pracownię robotyczną. Wszystko to w formie otwartej przestrzeni, w której będzie można realizować projekty zarówno indywidualne, jak i zespołowe. Celem jest zwiększenie szans uczniów i uczennic w świecie nauk ścisłych i technicznych oraz promowanie idei innowacji i nowych technologii nie tylko w rozumieniu korzystania ze smartfonów i social mediów.
Lider/Liderka/Grupa inicjatywna
Mieszkańcy Żoliborza
Sojusznicy
Bednarska Szkoła Realna (wypożyczenie narzędzi i wsparcie merytoryczne)
Miasto Jest Nasze #Żoliborz (wykonanie logo)
Forum Edukacji Realnej (wsparcie merytoryczne oraz dydaktyczne)
Firma In4mate – (bezpłatne użyczenie lokalu)
Wykorzystane narzędzia
• podanie do Urzędu Dzielnicy Żoliborz o bezpłatne użyczenie sali – na początku realizacji działań pomysłodawca szukał przestrzeni do bezpłatnego wykorzystania na społeczne działania. Zwrócił się do Urzędu Dzielnicy Żoliborz, który wsparł pomysł przestrzenią w MAL-u przy ul. Marii Kazimiery;
• wsparcie sprzętowe uzyskane od zaprzyjaźnionej prywatnej instytucji – Bednarska Szkoła Realna, wymiana zasobów pozwoliła wystartować z całym projektem;
• nagłośnienie za pomocą mediów społecznościowych z zaangażowanymi odbiorcami i odbiorczyniami – dobre wskazówki i konstruktywne informacje zwrotne od użytkowników Facebooka Miasto Jest Nasze #Żoliborz pozwoliły na rozwinięcie projektu, znalezienie lokalu i rekrutację pierwszych uczestników warsztatów;
• kanał na Youtube, który umożliwił upowszechnianie pracy uczestników warsztatów.
Miejsce
Aleja Wojska Polskiego 17
Działania
Działanie rozpoczęło się od wewnętrznej motywacji pomysłodawcy i pasji do majsterkowania, której nie można było realizować skutecznie w żadnym stacjonarnym miejscu na terenie Zoliborza. Zrodziło się również z niezgody na obecny stan edukacji – brak praktycznych zajęć dla uczniów i nierozwijanie ich kreatywności.
Pomysłodawca, korzystając ze swojego doświadczenia i pomysłów zrodzonych przy pracy nauczyciela w społecznej szkole, rozpoczął od szukania sojuszników – zarówno wśród swoich znajomych, jak i zaprzyjaźnionych instytucji edukacyjnych. Dzięki temu już na starcie udało się zebrać niezbędne zasoby – narzędzia, wiedzę, podejście promocyjne, zarys koncepcji. Wsparcie uzyskiwano też za pomocą opublikowanego manifestu ŻoliMajstra na Facebooku – Miasto Jest Nasze #Żoliborz.
Inauguracyjne warsztaty zostały przeprowadzone w bezpłatnie użyczonej przez Urząd Dzielnicy sali w MAL-u na Marii Kazimiery. Jednak na dłuższą metę względy logistyczne wymusiły szukanie miejsca na stałe. Pomysłodawcy udało się wejść we współpracę z prywatną firmą, która za darmo odstąpiła część wynajmowanych przez siebie przestrzeni biurowych.
Pomysłodawca rozwija ofertę dla dzieci, ale sam myśli o tej inicjatywie jako o dobrej praktyce, którą chce zarazić innych rodziców. Na ten moment jednak ich poziom zaangażowania nie powoduje, że powstają kolejne podobne miejsca. W najbliższym czasie za namową Urzędu Dzielnicy, ŻoliMajster będzie realizować swoje działania w ramach inicjatywy lokalnej. Obecnie planowana jest ewaluacja działań i przyjrzenie się rezultatom dotychczasowej pracy.
Czy działania są kontynuowane?
Tak, w ŻoliMajstrze ogłaszane są kolejne rekrutacje na warsztaty, powiększa się zakres zajęć i coraz więcej osób udziela się na grupie na Facebook-u.
Co utrudniało realizację?
Trudnym momentem realizacji pomysłu był etap poszukiwania sali. Działanie jest prowadzone wolontariacko, więc warunkiem było znalezienie bezpłatnej przestrzeni. Po pierwszym sukcesie wynajmu sali w MAL-u szybko okazało się, że to rozwiązanie niesie za duże koszty logistyczne.
Działanie zostało przemyślane jako „centrum eksperckie“, które pokazuje dobry przykład samoorganizowania się rodziców w temacie edukacji swoich dzieci. Jednak w trakcie realizacji okazało się, że wśród rodziców cieżko „sprzedać“ tę ideę – na razie ŻoliMajster traktowany jest przez odbiorców, jako miejsce warsztatów, ale pomysłodawca nie traci swojego myślenia o głównym celu.
Co nam pomogło w realizacji?
Duże zainteresowanie filmikami, które pomysłodawca publikował w internecie, przedstawiającymi pierwsze warsztaty z synem, przerodziło się w pytania o podobne działania dla innych dzieci. Wokół pomysłu zaczęło gromadzić się coraz więcej ludzi, którzy napędzali pomysłodawcę do działania.
Pozytywna reakcja ze strony Urzędu Dzielnicy, która przekładała się na wspierające telefony i serdeczność w kontakcie. Obecnie Urząd motywuje pomysłodawcę do realizacji inicjatywy lokalnej.
Bardzo pomocne okazało się wsparcie sojusznica, znajomego Pawła Sielczaka, który miał duży wkład w tworzenie warsztatów i podtrzymywanie motywacji pomysłodawcy.
O pomyśle w prasie:
Dodatkowa dokumentacja
https://gazetazoliborza.pl/2019/02/zolimajster-wkracza-do-akcji-ruszyl-cykl-warsztatow-dla-dzieci-i-mlodziezy/