Pomysłowy Żoliborz

Wróć

Promocja warszawskiej kranówki w żoliborskich lokalach

admin admin  •  27-03-2019  •    Brak komentarzy
Warszawska kranówka
Warszawska kranówka


Kod wniosku: -2019-03-2

Inspiracją do działań na terenie dzielnicy Żoliborz była dobra praktyka ogólnopolska – akcja społeczna „Piję wodę z kranu“ koordynowana przez Fundację Czyściutko.

Główne cele

•    promowanie idei picia wody z kranu jako elementu ekologicznego stylu życia; 

•    popularyzacja wiedzy o tym, że woda z kranu na terenie Warszawy, jest zdrowa, czysta i stanowi świetną alternatywę dla wody mineralnej kupowanej w butelkach;

•    wsparcie ogólnowarszawskiej akcji „warszawska kranówka“; Dalekosiężnym cele jest, aby bezpłatną, zdrową i zimną wodę z kranu można było dostać w każdym polskim urzędzie, restauracji, barze czy szkole.

Lider/Liderka/Grupa inicjatywna

Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze #Żoliborz

Sojusznicy

Fundacja Czyściutko, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, sieć żoliborskich kawiarni i restauracji m.in.: Chimney Cake Cafe, Czeska Piviarnia, Domagoj, Eat & Meat, Fawory, Kontrast, Kumpir Kebab, Milion Bułek, Ósma kolonia, Pan Sushi Na Mickiewicza, Po polsku, po prostu, Prochownia, Qlka Cafe, SAM, Secret Life Cafe, U dziewczyn, Ulica Baśniowa, Wilson, Yellow Cab, Żywiciel.

Wykorzystane narzędzia

•    Pomysł był intensywnie promowany w lokalnych mediach oraz na kanałach społecznościowych – upowszechnianie idei projektu i lokalizacji było dla organizatorów kluczowym wskaźnikiem sukcesu. Organizatorzy rozsyłali do redakcji przygotowane wcześniej informacje prasowe oraz info packi. 

•    Akcja na Żoliborzu korzystała z energii i materiałów wypracowanych przez ogólnopolskich organizatorów akcji – Fundację Czyściutko.

•    Niestandardowym sposobem na zapewnienie widoczności działań było oznaczenie lokali biorących udział w  akcji specjalnymi nalepkami „Tu dostaniesz wodę z kranu“.

Miejsce

Kawiarnie i restauracje zlokalizowane na terenie dzielnicy Żoliborz oznaczone naklejką „Tu dostaniesz wodę z kranu“ (podobne akcje funkcjonują również w innych dzielnicach miasta). Pełną listę miejsc znajdziesz na stronie http://pijewodezkranu.org/

Działania

Inspiracją do działań na terenie dzielnicy Żoliborz była dobra praktyka ogólnopolska – akcja społeczna „Piję wodę z kranu“ koordynowana przez Fundację Czyściutko. Idea kampanii społecznej spodobała się lokalnym aktywistom z żoliborskiego oddziału stowarzyszenia Miasto jest Nasze, którzy postanowili wprowadzić ją w życie w kawiarniach i restauracjach.  

Po pierwszych spotkaniach grupy roboczej organizatorzy uzyskali wiedzę i materiały od Fundacji Czyściutko oraz rozpoczęli rozmowy z zaprzyjaźnionymi lokalami. Każda kawiarnia czy restauracja, która zgodziła się na udostępnianie nieodpłatnie mieszkańcom wody z kranu umieszczana była na internetowej mapie oraz otrzymywała specjalną nalepkę na drzwi wejściowe. Organizatorzy przywiązali dużą wagę do promocji akcji i samych lokali, które przystapiły do działania – zrealizowali szeroką akcję medialną wysyłając gotowe informacje prasowe oraz generując popularność na Facebooku. W taki sposób nie tylko rozwijali relację z obecnymi restauracjami, ale też powodowali przyłączanie się do akcji kolejnych lokali. 

Czy działania są kontynuowane?

Tak, działania są kontynuowane, ale już nie przez lokalną grupę inicjującą pomysł na terenie Żoliborz. Kolejne kawiarnie przystępują do akcji za pośrednictwem strony Piję wodę z kranu. 

Co utrudniało realizację?

Bariery społeczne (strach) i niewiedza na temat warszawskiej kranówki. 

Co nam pomogło w realizacji?

•    Sieć kontaktów z żoliborskimi lokalami stworzona dzięki poprzednim inicjatywom społecznym organizatorów, a także codzienne korzystanie z oferty tych miejsc.

•    Wsparcie ogólnopolskiej kampanii społecznej w doborze argumentów merytorycznych i korzystania z wypracowanej identyfikacji.

•    Zaangażowanie się Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, które w tym samym czasie rozpoczynało własną akcję promocyjną „Warszawska Kranówka“ – MPWiK służył organizatorom radą oraz podkreślał strategiczność tych działań dla całego miasta.  

 

Prasa o tym pomyśle:

Gazeta Wyborcza

Metro

Wawalove

 

Czy warto pić wodę z kranu?


Zaloguj się lub Zarejestruj się by zostawić komentarz.
Niniejszy pomysł ma żadnych powiadomień.
Nie ma zdefiniowanych wydarzeń
sponsors